Sider

Etiketter

17.mai (1) Advent (1) Baking (5) Blomster (1) bursdag (3) bøker (1) camping (6) dans (1) egg (1) elsker (4) Familie (10) farger (1) ferie (3) finnmarksløpet (2) fornyelse (2) forventninger (2) FOTO (1) GIVE-AWAY (2) GreenGate (1) helse (2) Hjem (9) høst (3) håndarbeid (5) Innkjøp (8) inspirasjon (1) IS (1) jentene mine (1) Jul (4) kaker (3) kjendiser (1) kjærlighet (2) kjøkken (1) Klær (1) Kos (8) kosthold (6) kulde (2) lunsj (1) MAT (10) mine kjære (3) nasjonaldag (1) natur (4) nyttårsfeiring (1) oppussing (3) premier (1) påske (3) samhold (1) Shopping (2) sol (2) sommer (7) sorg (1) Soverom (1) sport (1) stil (6) strikking (6) stue (3) tradisjoner (4) trening (1) ute (9) vann (1) Vinter (7) votter (2)

torsdag 5. januar 2012

MANNEN SIN DAG

I dag fyller mannen år og vi er klar for kaffeselskap i kveld. Til en forandring har ikke fruen bakt som en gal og vasket alle gulv, det er jo mørkt ute, ingen ser om det ikke er perfekt, rent og pent...

Har for første gang bakt blåbærrullade, håper den blir like god som alle de andre jeg har smakt tidligere.



Har brukt denne oppskriften:

BLÅBÆRRULLADE

6 EGGEHVITER
3 DL. SUKKER
Piskes stivt, jeg pisker eggehvitene først og tar i litt og litt sukker og pisker alt lenge.


Så tar jeg 1 pose vaniljesauspulver (uten koking)
og blander den forsiktig i.


Ha bakepapir på et stekebrett, smør papiret med olje, smør eller bakefett på sprayboks.
Ha røren utover bakepapiret og stek ved 175 grader i 25 minutter.


Avkjøl kaken i 15-20 minutter, snu den opp ned og ta papiret forsiktig av.


Pisk 3 dl fløte til krem og bre den utover kaken, dryss over 250 gram blåbær (jeg kjøpte frosene i butikken, tina de og tok vekk litt av saften)
Og rull kaken forsiktig sammen som en rullekake, legg den på et fat og sett den kjølig før servering!



Ostekake med gelelokk:

1 pakke Bixit-kjeks
100 g smør smeltes og blandes med kjeksen
1 pk sitrongele blandes ut med 2,5 dl kokende vann
2 pk mandarin kremost
1 pk lettrømme
60 gram melis
1 ts vaniljesukker
1 pk kremfløte piskes lett og tilsettes til slutt

Kaken skal ikke stekes.



Jeg pisker først osten og rømmen i håp om å få den klumpefri. Dersom fyllet blir flytende etter at du har tilsatt geleèn sett den i kjøleskapet og rør i den ved jevne mellomrom.
Geleèn til lokket kokte jeg i går kveld og lot den stå på kjøkkenbenken til i morges. Av erfaring har jeg satt geleèn på toppen for tidlig og mye har rent ned på fatet. Nå ble alt igjen på toppen, takk til mamma for godt tips.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar